Moda TARILOR nu este noua, insa nici foarte veche. Are legatura cu circulatia vasta a informatiei, cu etichetarea rapida care nu mai pune prea mult mintea la contributie, cu viteza in care se desfasoara lucrurile care favorizeaza standardizarea, cu relativizarea necunoscutului si cu Globalizarea care ne obliga sa lucram impreuna pe oportunitati chiar daca chimia economica nu este cea potrivita.

De vreo nici-200 de ani avem niste jucarii noi atotcuprinzatoare – Statele Moderne, fiecare cu numele lui. Brandurile au devenit mai simple, culorile au devenit definitorii si stemele si simbolurile nationale au devenit Logo-uri. S-a renuntat la Federal, Socialist, Popular si au devenit pur si simplu România, China sau Germania. Unele sunt rosii, altele verzi, unele au un vultur, altele un cocos, unele un simbol si altele un tricolor. Ceea ce e important este ca mai toate au devenit BRANDURI. Si pentru ca Marketingul este o stiinta atat de complexa, Globalizarea se joaca enorm emotional, cu toate bunele si relele care decurg de aici (extra-cunostere, mega-conservare).

Mi-am propus sa scriu aceste rânduri pentru ca 80% din discutiile din jurul meu sunt cu “ai vazut Rusia… da’Turcia a zis ca…te pui cu Grecia care …si atunci Germania…”. Nu e ca la meciul de fotbal, e ca la Olimpiada, pentru ca participa toti. Si cetatentii lumii (TOTI) sunt preocupati de ceilalti. Pai cand zic “Echipa” Germaniei ma refer atat la jucatori, manageri si la finantatori. Cam asa e si cu tarile.

Ca sa intelegem mai bine, din punct de vedere economic intr-o tara sunt trei mari actori – STATUL, pe postul de manager (sa zicem mai bine administrator), BANCILE, pe postul de finantator si POPULATIA, pe postul de jucator-activ-creator-de-bogatie. Aceste trei mari dimensiuni care se contopesc in expresiile moderne ar trebui sa fie mult mai bine puse in evidenta: Statul Grec, Populatia Greciei si Bancile Greciei. Sau ale oricarui alt brand de care vorbim, adaugand particularitatile sale.

In CAPITALISM, oranduirea economica actuala in care traiesc tarile civilizatiei vestice, elementul numarul 1 este BANUL si circulatia sa. De aceea Brandurile se judeca dupa performantele lor economice si capacitatea de a crea si roti Banul (crestere, PIB, indicatori specifici, indatorare, dezvoltare, etc). De fiecare data cand judecam o tara din punct de vedere capitalist, reflectia trebuie facuta TRIDIMENSIONAL
– Ce face STATUL respectiv ?
– Cum sunt BANCILE CU CAPITAL AUTOHTON din tara respectiva?
– POPULATIA CU CETATENIE este bogata, are resurse ? (aici se pot incadra si Intreprinderile Private)
Abia dupa ce facem aceasta analiza daca inca mai avem chef de dat cu parerea, macar o putem face mai avizat.
Sa incercam cateva exercitii …

Grecia, un STAT foarte indatorat si sub-productiv, un sistem BANCAR mic-mediu a carui influenta era intinsa in Balcani si o POPULATIE care nu are multe resurse financiare, dar care e proprietara de case si terenuri, bunuri lichide. Oricat de mare ar fi criza, grecii o sa o duca bine ca au asigurata baza, insa va scadea securitatea nationala oferita de stat mai ales in conditiile in care multi imigranti trec pe acolo (de aia si trec). Sistemul BANCAR grec nu are incredere in STATUL grec, corupt, care va trece datoria pe POPULATIE in urmatorii 50 de ani. Orice, numai afaceri solidare sa nu faci in Grecia 🙂 si o sa fie placuta o vacanta in Grecia in orice caz.

Franta, un STAT mega-indatorat dar productiv, un sistem BANCAR mare a carui influenta era intinsa global si o POPULATIE care are multe resurse financiare, lichide, proprietara de case si terenuri. Mai mult, majoritatea BANCILOR sunt mutualiste din banii POPULATIEI, care se estimeaza ca au mai multi bani lichizi decat bancile in sine. STATUL are capacitatea de a mentine echilibrul cheltuielilor in absolut, insa in real este cel mai cheltuitor din Europa si face mult deficit. Criza va afecta afacerile cu Statul si tot securitatea nationala (2015 sta marturie la aceste neajunsuri). Oricat de in criza ar fi Statul, Populatia va consuma enorm, pentru ca are reusrse.
Statele Unite sau Iranul ? Va las pe voi sa faceti analiza. Superficial ca mai sus sau stiintific 🙂

Sunt de acord cu orice teorie moderna de guvernare, de la Statul Minimalist pana la Statul Providential, daca cifrele se pot aseza bine. Insa faptul ca nu se aplica nici o teorie e din cauza ca nici una nu poate furniza echilibrul si echitabilitatea intre cele trei parti.

Ce imi doresc eu este pe viitor cand mai zice cineva ca România (sau Austria) este vai de capul ei, sa stiu si eu mai bine LA CE se refera. Ca STATUL e neperformant in administrarea resurselor si le instraineaza, ca BANCILE nationala ruleaza mai putin de 10% din capitalul circulant sau ca POPULATIA are resurse sa traiasca relativ bine si relativ sigur, dar putine sanse sa capitalizeze.

 Te pot anunta daca apar noi eBooks din seria eQ, rezultate ale studiului de e-commerce in România, cursuri si materiale eLearning

 

Nu îmi plac mesajele de tip SPAM și îți promit că o să păstrez în siguranță adresa ta de email. Nu uita că te poți dezabona în orice moment dorești.

Te-ai abonat cu succes !

Seria "EQ, E-business Quotient,pregatirea inteligenta in afacerile online"

Am lucrat o serie de eBooks si materiale care trateaza aspecte legate de activitatea digitala. Pentru moment este disponibila Eq1 "Continutul Digital" si vor urma Eq2 "Analiza Afacerii Digitale", Eq3 "Marketing Online", Eq4 "Magazinul Online", Eq5 "Servicii pentru online" (in faza de tehnoredactare). 

Iti multumesc ! Urmeaza sa primesti un link de unde sa descarci eBooks