1.068.086.250 Euro este suma estimata pentru 2010 in urma chestionarelor cu utilizatori desfasurate in perioada ianuarie-septembrie 2010 in cadrul Studiului National de e-Commerce ( SNEC ). Cifra a fost obtinuta si ponderata din raspunsurile a 4555 de repondenti valizi cu o marja de eroare de 1.45%.
Au fost cercetate de asemenea peste 2100 de magazine si un nomenclator de produse cu peste 1000 de intrari.
Studiul a fost realizat de Underclick.ro, cu sprijinul Fundatiei Post-Privatiare si Cercetari.ro si va fi disponibil catre download cu o varianta BETA incepand cu luna octombrie 2010.
Aria de interferenta cu zona de e-commerce este destul de greu de verificat oricum in Romania avand in vedere ca nu se fac raportari si nu exista o incadrare din punct de vedere legal in acest tip de comert.
UPDATE :
Mentionez ca fac acest update pentru a aduce cateva clarificari asupra cifrelor si asupra relevantei lor.
In primul rand cine si de unde face tranzactiile ?
– romani care cumpara de la magazine online din Romania si platesc cu cardul
– romani care cumpara de la magazine online din Romania si platesc ramburs
– romani care traiesc in strainatate si cumpara de la magazine online din Romania
– romani care cumpara de la magazinele online din strainatate (plata cu cardul)
Au fost vizate toate aceste categorii de oameni si am considerat sumele pe care acestia au declarat ca le cheltuiesc. O parte din cifra de e-commerce acopera si cumparaturi cu cardul facute de romani de pe magazine online din afara Romaniei, ceea ce ne indreptateste sa spunem ca cifra de 1 mld este potentialul total al pietei romanesti si atat s-ar cheltui daca toate serviciile s-ar afla in Romania.
In al doilea rand ce tranzactii am considerat:
– produse (computere, carti, etc)
– servicii (servere web, turism, software, etc)
– ticketing (concerte, avion, etc)
In afara de produse care inca sufera de plata ramburs, restul se vand preponderent online. Exista o problema la definirea a “ce este sau ce nu este comert electronic”. Plata unui software online este considerata e-commerce insa updateurile platite nu daca sunt considerate automate. Daca sunt initiate separat, da. Trecand peste aspectele de natura stiintifica, am considerat operatiuni de e-commerce cele care au fost initiate de oameni prin vointa lor, si decizia lor de plata prin instrumentele avute la dispozitie.
Numarul de utilizatori de Internet
Statisticile in Romania ne-au bulversat in ce priveste numarul exact al acestora. Oricum la acesta trebuie adaugat numarul romanilor care traiesc in diaspora si care au majoritatea internet si il folosesc. Multi din acestia au carduri inrolate in Romania si platesc cu ele la magazine din Romania.
– 9 milioane este valoarea data de Vodafone
– 9.5 milioane este valoarea data de ICI
– 8.5 milioane sunt vehiculati in anumite rapoarte guvernamentale
– referintele noastre sunt de 3.150.000 internauti activi in Romania, dintr-o populatie de 5.200.000 care au acces la Internet
Combatem cifrele oficiale care le consideram putin umflate din ratiuni usor de intuit
Media, ponderarile si suma
Pentru aspecte de natura sociologica si metodologii avem rugamintea sa va adresati la romulus@cercetari.ro
Din raspunsurile oferite de cei +4000 de repondenti, ponderate in functie de gradul de reprezentativite, rezulta o suma anuala cheltuita de internautii activi de cca 300 Euro. Aceasta suma poate fi o jumatate de laptop, sau o treime daca e mai scump. Poate fi un bilet de avion dus-intors in Europa. Poate fi o carte mai scumpa de specialitate cumparata de pe Amazon. Poate fi un set de doua bilete la concertul cu Metallica. Si putem continua.
Eu personal nu intru in populatia de referinta pentru ca ating anual de 20 de ori suma medie, insa aceste echilibrari se fac in societate des.
Concluzie : Sunt multe in curs de reglementare si poate in 3-5 ani nici nu mai trebuie sa facem studiul si estimari pentru ca Romania va contoriza automat in balantele de plati tranzactiile electronice, si va face o delimitare clara asupra a ceea ce intra sau nu sub aceasta incidenta. Noi deocamdata spunem ca in e-commerce este probabil sa fie depasita valoarea de 1 miliard Euro, atat in retail cat si in servicii. O sa incercam sa determinam si aceasta pondere ulterior. USA are pentru 2010 doar in retail 182 miliarde de dolari, asa ca mai este mult drum pana cand e-commerce-ul din Romania se va dezmorti complet si va fi un lucru atat de banal incat nu vom mai discuta de el.
Claudiu Gamulescu
claudiu@underclick.ro
Este o cifra buna, avand in vedere situatia actuala, insa incomparabila cu cifra din alte tari din Europa. Ma bucur insa ca tot mai multi oameni devin mai increzatori in comertul electronic si aleg sa cumpere online.
Ce ziceti de o aplicatie care integreaza tot: program gestiune program contabilitate magazin online, este vorba de Balanta Profesional Web si costul este incomparabil mai mic decat alte solutii deoarece gazduirea se face pe calculatorul firmei ce achizitioneaza produsul. Iar timpul de lansare al magazinului este timpul de instalare a unui program pe calculator: 5 minute.