Ciprian Stavar scria un post acum o saptamana despre Evul Mediu al publicitatii online din Romania. Ii dau dreptate doar partial, pentru ca in mare parte cifrele de eficienta (0,5%) sunt universale. Procentele din bugetele de marketing … sunt romanesti. Cristi Manafu glumea anul trecut despre industria internet din Romania ca are valoarea unui bloc (inainte de “devalorizare”) si Vivi observa foarte bine ca desi valoarea industriei este mica, e o adevarata furtuna. Asadar care este adevarul despre piata de online din Romania ?
Bugetele sunt mici in raport cu dorintele jucatorilor, si in raport cu bugetele de marketing care merg spre publicitate. Eu cred ca este un efect imediat al faptului ca tuturor clientilor li se vinde “internet”, “publicitate prin internet”, “bannere”, “newslettere”, etc … si in multe cazuri NU EXISTA aceasta CULTURA la client. Si clientul nu trebuie sa inteleaga tot mecanismul Internetului in afara de obiectele care le foloseste (mailul, messengerul, cateva situri care le viziteaza).
Intotdeauna cand am propus un plan de bataie la client si i-am prezentat avantajele din punct de vedere business, am vorbit o limba comuna. Am prezentat costurile si modalitatile de generare a plus-valorii. Le-am comparat. Si la final am decis ca se poate pune in aplicare planul prin intermediul Internetului, alegand canalele potrivite . Indemnam la eficienta de cativa ani buni, ea fiind cea care fie criza sau nu, va deveni principalul atu al (noilor) jucatori in industria de marketing & online din Romania.
Pe vremuri vindeai online marketing cu fraza “e cel mai ieftin canal”. Timp in care nimeni nu compara sa vada ca este cel mai scump canal. Si, imi cer scuze anticipat pentru cei care s-ar simti jigniti, nu este pentru toata lumea! Actiunile pe Internet facute prost costa infernal de mult si intr-adevar, daca le faci bine, Internetul devine cel mai ieftin canal. Iata un truism. Si iata mai jos cifrele previzionate de eMarketer pentru USA, dar care stim cu totii ca sunt in mare parte identice si Europei.
grafic despre dinamica mediilor (% si nu valoric)
publicitate : articole despre publicitate online